Selamat jalan romeo!

Oh ya! Tinggal beberapa jam saja lagi sebelum kita melangkah ke tahun baru. Jadi, apa perasaan anda? Gembira tak? Bagi yang nak bertunang nak kawen nak dapat baby nak itu ini tahun depan, mesti la gembira suka suka gila kan? Tapi jangan gembira sangat ye? Sebab dalam kita bergembira tu, ada insan malang yang sedang berduka.Macam aku yang bertungkus lumus menyeksa otak dengan buku tebal dan soklan - soklan. Prihatin lah sikit ye kawan - kawan :)


Bila sebut pasal tahun baru, biasanya otometik orang akan kaitkan dengan azam.Urrr..dan umur..Dah bosan kan kalau nak cakap pasal azam aje sebab mostly bila datang je tahun baru, soklan pemes haruslah "Apa azam tahun baru u eh?" Perlu ke nak buat azam baru tiap - tiap tahun ? "Eh, haruslah! Kita kena sentiasa ada kemajuan dalam hidup. Makanya harus buat azam tahun baru!" Motiff?? Macam mana dengan azam tahun lepas yang dok tergapai - gapai nak dicapai lagi tu? Dilupakan macam kulit kacang yang dilupakan isinya aje ke? Azam hanya boleh dibuat masa awal tahun baru je ke? As long as kau ada keinginan untuk jadi seorang yang lebih baik, tak perlu list azam berkajang - kajang lagi dah. Bila kau mahukan perubahan yang positif bererti kau dah bolah berfikir yang mana harus kau buat dan tak harus dibuat. Tak perlu azam lebih - lebih.


Oh, ya! Aku nak cakap pasal urrr..umur sebenarnya. Bila masuk tahun baru, bermakna usia kita pon berubah satu angka. Ada yang dari rumah sa jadi rumah puluhan. Dari satu angka jadi dua angka. Dari nombor satu dekat pangkal, dah diganti dengan nombor dua. Dari nombor dua ke nombor tiga. Dari empat bla bla bla. Eh apa dua tiga empat ni? Dah macam poligami pulak. Urrrrr.. Sesuatu yang menggembirakan atau tak bila kita sedar yang kita makin tua? Ramai yang cakap tak. Alasan sebab tak nak tua. Hello??? Kau ingat kau boleh main taram suka - suka nak umur berapa? Kau ingat ni macam cerita conan ke tak tua - tua?


Aku sangat suka bila nak jejak 20 ni. Sebab bagi aku, bila umur kita bertambah, kita sebenarnya dah berada satu tahap yang lebih tinggi dari sebelum ni. Aku rasa pada umur 20 ni aku sepatutnya dah boleh berfikiran matang, dah boleh bertindak dengan matang. Walaupun aku nampak macam budak - budak dan pemikiran pon kampung semacam je, tapi bila aku sedar yang aku dah duapuluhtahun, aku akan berusaha jadi makin matang. Aku rasa lebih yakin nak pikul tanggungjawab. Kalau dulu masa zaman hingusan, dalam kepala asyik nak bersuka ria aje, sekarang dah mula fikir pasal masa depan dan tanggungjawab. Tanggungjawab hamba kepada pencipta-Nya. Tanggungjawab anak kepada ibu bapanya. Tanggungjawab kakak kepada adik - adiknya. Tanggungjawab isteri kepada suaminya. Eh, aku belum kawen! Dan macam - macam tanggungjawab lagi. Masa ni baru sedar yang berat sebenarnya nak tanggung semua tu. Memang kalau nak difikir - fikirkan rasa macam nak balik zaman tadika tocang kuda dulu je, sebab malas nak fikir pasal masalah dan bla bla bla, tapi terfikir tak yang bila kita ada pemikiran yang macam tu, seolah - olah macam kita tak bersedia untuk jadi dewasa dan tak bersedia untuk jadi seorang yang lebih baik dari sebelumnya? Mungkin korang tak rasa, tapi aku rasa macam tu. Aku nak cepat - cepat jadi matang sebab aku dah penat dapat layanan macam budak hingusan yang taktahu apa - apa. Lagi pon, aku nak kawen cepat. Hahaha. Kena lah bersiap sedia dengan ilmu yang sepatutnya. Takde takde. Jangan nak buat muka cemberut. Semua orang nak kawen apa? Sape taknak kawen sila angkat tangan, cikgu nak masuk dalam senarai andartu! Hehehe. Jadi, tak salah kalau aku bercita - cita nak kawen awal kan, sebab aku dah ada calon dan aku taknak jadi andalusia. :)






Selamat menyambut hari tua kawan - kawan. Semoga tahun 2012 menjadi lebih baik dari tahun 2011. Semoga amal dan iman dipertingkatkan dan kejayaan dunia dan akhirat tercapai :)

2 comments:

mr_right said...

saya tak mau kawen . heh. boleh plak.. hamboy! nak kawen awai nahh.. hee. happy new year! sambut kat usm ye tahun neh;)

Pika.Kadir said...

farah selamat tahun baru :)

Post a Comment