kuih - kuih raya

Dah habis bab kad raya, hari ni pulun buat kuih raya pulak. Tahun ni terlebih rajin agaknye. Padahal sejak aku masuk sekolah menengah memang tak penah langsung - langsung buat sendiri. Semua maen tunjuk - tunjuk aje. Hahaha. Tahun lepas kalau ikutkan mmg nak buat sendiri bila harga kuih makin melambung - lambung. Jadi, rasa macam rugi pulak. Malangnya tahun lepas aku start cuti raya punyalah lambat. Maka, terbantut lah hasrat nak maen api dan tepung.

Semalam semangat je aku ngan ma aku gi econsave nak cari barang nak buat kueh. Konon - konon nak harga murah lah. Hahaha. Malangnya semua benda yang nak dibeli tu banyak yang tak ade. Mungkin orang laen dah borong dulu agaknya kot kan. Hahaha. Jadi, aku ngan ma aku pon berusaha lah ke the store pulak. Hampir semua benda yang dicari dapat ditemui kecuali satu aje. Esen Vanila. Jenuh la pusing sana, pusing sini, pi kedai sana, pi kedai sini, padahal pegi satu kedai aje. Hahaha. tapi tak jumpa pon benda alah tu. Last - last dah give up. Sebelum balik, aku suruh ma aku singgah kat kedai pakcik kat rumah aku tu, nak beli ais. Sekali aku jumpa esen vanila tu. Ade satu je. Memang rezeki aku la tu. Hahaha.

Jadi, pagi ni bermula la misi membuat kueh raya. Mula - mula sekali, kueh tat gulung nanas. Hajat di hati nak buat tat gulung lah, tapi macam taknak jadi pulak kan. Maka, terpaksalah tukar kepada tat buah nanas. Alah..yang bentuk nanas tu. Renyah sikit nak buatnye. Tapi memang seronok. Hahaha. Tambah - tambah part yang gunting - gunting tu.

Walaupun rupanya memang tak cantik menarik tertarik kau memang
da bomb. Tapi aku tetap berbangga dengan hasil air tangan aku.
Hahahaha.

Malam ni pulak, mengadap oven lagi. Tapi kali ni, yang senang sikit le. Hehehe. Biskut cornflakes aje. Ni first time nak try. Resipi pon maen google aje. Pastu maen tambah - tambah ikot suka hati. Hahaha. Nasib baik abah aku cakap sedap. Kalau tak, memang dah ade rasa - rasa nak campak tong sampah je la. Ngehngehngeh. Yang ni pon rupanya langsung tak cantik menarik tertarik kau memang da bomb. Tapi rasa boleh tahan lah. Aku dah mula ada angan - angan nak meniaga kueh raya tahun depan. Sape - sape nak order, boleh la ye. Hahaha.

Don't judge a book by its cover ye..Hehehe.
Rasa dulu, baru tau.

Kalau nak rasa, boleh mai rumah aku ye.Jemput - jemput semua.
Alamat cari sendiri. Hahaha. Kalau nak order pon boleh. Ahaks. * perasan! *
p/s : esok masih ada misi menghadap oven lagi. Mai join! Hehehe.     (^_~)v 

4 comments:

Yana said...

ai, prepare nak jadi isteri orang dah kee??
hahahaha

Yana said...
This comment has been removed by the author.
Yana said...

blog baru aku dah sedia untuk jumpe orang
datngla ye
http://rumahyana.blogspot.com

APPLE LEMON said...

haha. kne buat persediaan sekarang lah. nanti takde susah nak jumpe mak mentua.haha~

ko buat blog baru ke? ke tukar adress?

Post a Comment