Ramadhan al-Mubarak

Alhamdulillah.. Tahun ini, dipanjangkan lagi umur, dijemput menjadi tamu bulan yang penuh barakah ini sekali lagi. Entah masih diberi kesempatan untuk bertemu Ramadhan lagi atau tidak selepas ini. Rata-rata ramai yang mengeluarkan status berkaitan bulan ini. Tak kurang juga yang menghantar sms buat teman2 sebagai tanda ingatan. Moga-moga niatnya ikhlas untuk saling memperingat tentang keberkatan dan kehebatan bulan ini dan sebagai semangat untuk sama-sama berusaha memperbanyakkan amal ibadah.

Bulan Ramadhan ini bulan tarbiyah. Bulan untuk kita mendidik diri menjadi lebih dekat kepada ALLAH 'azza wa jalla setelah sekian lama hanyut dalam khilaf. Bulan ini sebenarnya juga Syahrul Jihad. Jihad melawan nafsu setelah bebas daripada hasutan syaitan. Moga-moga iman kita cukup kuat untuk melawan nafsu. Bukan setakat menahan lapar dahaga, bahkan juga untuk menjaga mata, telinga, lidah, tangan, kaki dan juga hati daripada melakukan perkara2 lagha.

Begitu ramai yang bergembira menyambut Ramadhan, berusaha memenuhi saf2 melaksanakan ibadah tarawikh. Tapi harus diingat, niat perlu dibetulkan. Apakah kita berlumba-lumba menjadi tetamu di rumah ALLAH kerana begitu mengharapkan keredhaanNYA atau sekadar ikut-ikutan. Nauzubillah. Mudah-mudahan kita dijauhkan daripada segala sifat dan perasaan yang tidak baik. Berusahalah untuk menghadiri majlis-majlis ilmu, sesungguhnya setiap langkah kita itu diberi ganjaran pahala seumpama ibadah selama setahun. Subhanallah.. Betapa kasihnya ALLAH pada kita.

Janganlah hanya berseronok menyambut Ramadhan sebab raya nak dekat atau sebab dalam bulan ni ada bazar Ramadhan. Macam2 makanan ada. Tapi harus diingat. Ini juga sebenarnya jihad melawan nafsu. Tidak salah membeli, tetapi biarlah berpada. Jangan pulak terlalu ghairah hingga berlebih-lebihan dan membazir. Kita berpuasa bukan sekadar memenuhi tuntutan rukun Islam, bahkan juga untuk memberi rehat kepada perut kita yang bekerja bertungkus-lumus selama 11 bulan.

Harap2 semangat tu bukan di awal2 bulan aje. Tengah2 bulan dah rompong2 aje ke masjid dan suraunye. Jangan nanti bila dah hujung2 bulan, tinggal tok imam, bilal ngan tok siak aje sudah la ye.. Yela, dah hujung2 bulan tu la, org sibuk nk buat persiapan raya. Buat kuih raya la, jahit baju raya la, shopping baju raya la.. Selamat berpuasa dan beramal ibadah ye..Puasa taw jangan tak puasa  ^_^






p/s : rindu nak berbuka puasa dan bertarawikh dengan Mutiah, Mek, Dayah, Pipah dan kwn2 laen.. Juga salam takziah buat Syikin yang baru kehilangan ayah tercinta yang dijemput Illahi malam semalam.. Moga ditabahkan hati dan dikuatkan semangat..

2 comments:

nurwahida said...

rndu jgk nk bke pose n terawih sama2..msa kt msjid rmai btoi bdak2 nie g smyg..miss dat moment so muchh..

APPLE LEMON said...

btol3..rindu kt hg la mek.. :(

Post a Comment